tumblr hit tracking tool

Hälsa & sjukvård

Tio skäl till att promenera

Av Martin Hagwall 2017-11-08
Forskare vid Harvard medical school menar att den som går 1,2 kilometer om dagen i en måttlig takt kan få tydliga hälsovinster.
Den som tror att fysisk aktivitet behöver göra ont för att ge resultat har fel. Genom att bara ta promenader kan man uppnå stora hälsovinster. Att gå har effekt på allt från diabetes och hjärt-kärlsjukdomar till sötsug och viktkontroll.

Om du beger dig ut på en promenad några dagar i veckan kan du få stora hälsovinster ganska snart. Men det är klart, tar du en rask promenad varje dag får du ännu större effekt.

Forskare vid Harvard medical school menar att den som går 1,2 kilometer om dagen i en måttlig takt kan få tydliga hälsovinster. Den som också ökar takten och går en kvart om dagen får effekt på blodtryck, diabetes och hjärta.

En halv miljon svenskar lider av artros. Två av tre är kvinnor. Att promenera gör lederna mjuka och stärker de muskler som stödjer lederna

Med andra ord – raska dagliga promenader är allra bäst för hälsan. Här kommer tio anledningar till att promenera sig till en bättre hälsa:

1. Minskad ledvärk. En halv miljon svenskar lider av artros. Två av tre är kvinnor. Att promenera gör lederna mjuka och stärker de muskler som stödjer lederna. Forskning har visat att ledvärk minskar vid promenader och den som går upp till en mil i veckan kan till och med förhindra att ledvärk uppstår.

2. Håll koll på vikten. Att ha problem med övervikt är inte bara kopplat till kalorier, viss kost och motion. En del av oss bär på arvsanlag som gör det lättare att gå upp i vikt. Forskare vid Harvard har tittat på 32 gener som är kopplade till fetma och upptäckte att de gener som bidrog viktuppgång halverades om de gick en promenad i snabb takt en timma varje dag. Forskarna kom fram till resultatet genom att titta på 12 000 personer. Forskare vid Berkely har sedan 1990-talet följt 150 000 personer som löptränar och tar promenader. En av slutsatserna var att när det bränner lika många kalorier vid ett motionstillfälle så är hälsoeffekterna det samma.

3. Mindre sjukdagar. Under influensatider är promenader en av de bästa medicinerna mot förkylningar. I en studie där drygt 1 000 män och kvinnor deltog visade resultaten att de som gick fem dagar i veckan i minst 20 minuter minskade sina sjukdagar med hela 43 procent jämfört med de som rörde på sig en dag i veckan eller mindre. När de som motionerade mest blev sjuka så blev de snabbare friska.

4. Minskar sötsuget. Den som tar en kort promenad på 15 minuter får ett mindre sug efter choklad. Det har flera olika studier visat. Även den mängd choklad man vill ha minskar efter att man gått en stund.

5. Minskar risken för cancer. Flera studierhar visat att de som går minst sju timmar i veckan minskar risken för att få bröstcancer med 14 procent. Men motion i alla former minskar risken för många typer av cancer.

6. Bra för minnet och hjärnan. Hippocampus, den del av hjärnan som är involverad i minneshanteringen, minskar med 1-2 procent varje år. Men bland de som promenerade en mil i veckan växte den delen av hjärnan. Hos personer som är sjuka i alzheimer kan åtta kilometers promenad i veckan minska problem med minnet.

7. Effektivt vid nedstämdhet och mild depression. Försök komma ut i skogen eller ta någon annan naturskön promenad varje dag, det brukar vara ett råd från ett terapuet när klienten inte mår bra. Promenader sänker stress och sätter igång en rad positiva processer i kroppen. Studier har visat att promenader kan ha samma effekt som antidepressiva mediciner.

8. Mindre frakturer. När dugår tränar du upp styrka, kondition och balans. Benvävnaden blir starkare när den utsätts för påfrestning. Det gör att du nästan halverar risken att falla och bryta lårbenet när det är halt. En daglig promenad på 35 minuter kan förhindra en fraktur.

9. Mindre skaderisk. Den som löptränar riskerar att få skador i knän, rygg och fötter. Hela 70 procent av alla löpare får någon gång en skada men bara fem procent av de som promenerar riskerar att drabbas av en skada eller en stukning.

10. Bättre nattsömn. Den som tar en daglig promenad har lättare att sova. Även de med svåra sömnproblem får bättre nattsömn. En studie som pågick i 16 veckor där deltagarna gick 30 minuter tre gånger i veckan sov 46 minuter längre varje natt efter fyra månader.

Warning: Unknown: open(/storage/content/65/195165/klienten.se/public_html/files/tmp/sess_v2gcar6ngdhfstvb8tm7105mh6, O_RDWR) failed: File too large (27) in Unknown on line 0 Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/storage/content/65/195165/klienten.se/public_html/files/tmp) in Unknown on line 0